Das SAI-Lab unterstützt die Resolution weltweiten Verbesserung der Sicherheit im Verkehr („Improving global road safety“) der Vereinten Nationen.

Die Strategie „Road Safety“ wurde bereit im Jahr 2019 begonnen: „The Strategy manages the interaction between speed, vehicles, road-user behaviour and road infrastructure. The five pillars of the Strategy - road safety management, safer vehicles, safer road users, post-crash response, and safer driving environments — has proven to achieve a comprehensive view of road safety in the UN while providing a conceptual framework to our road safety work.“ (siehe UN 2021). Kaum haben wir davon erfahren, können wir nun diese Informationen veröffentlichen und teilen.

Wie erkennen verschiedene Schnittmengen und zahlreiche Gemeinsamkeiten, die Verbundenheit in der Umsetzung der Resolution weltweiten Verbesserung der Sicherheit im Verkehr begründet.

Insbesondere sind wir von SAI-Lab angesprochen mit dem Punkt 14 aus der Resolution Improving global road safety: 
„14. Further encourages Member States to strengthen institutional capacity through adequate training and capacity-building with regard to road safety laws and law enforcement, vehicle safety, infrastructure improvements, public transport and post-crash care, and to collect, analyse and disseminate disaggregated data for effective and evidence-based policymaking and their implementation;“ (siehe UN) 2020, S. 7).
Zu diesem Punkt steuern wir über das Projekt „Berlin zählt Mobilität“ und dazu gehörenden Aktivitäten und Unterstützung mit Daten, Informationen und Mehrwert aus der Bürgergesellschaft bei.

Wir im SAI-Lab sind mit dem Punkt 16 aus der Resolution Improving global road safety:
„16. Encourages Member States to provide consumer information on vehicle safety through new car assessment programmes that are independent from vehicle manufacturers, and also encourages Member States to share such consumer information with, inter alia, the World Health Organization and other countries, in particular developing and least developed countries;“
Zu diesem Punkt tragen wir über das Projekt „Cargoride“ und „BUSTER“ in vielfältiger Form mit zivilen und bürgerlichen Aktivitäten für eine nachhaltige Mobilität bei.

Das SAI-Lab ist an der Umsetzung der mit dem Punkt 17 aus der Resolution Improving global road safety verbundenen Aspekte eng verbunden: 
17. Also encourages Member States to promote environmentally sound, safe, accessible and affordable modes of quality transport, particularly public and non-motorized transport, as well as safe intermodal integration, as a means of improving road safety, social equity, public health and urban planning, including the resilience of cities and urban-rural linkages, and in this regard to take into account road safety and mobility as part of the effort to achieve sustainable development;
Zu diesem Punkt tragen wir über unser Engagement für Fahrräder und Lastenräder, insbesondere für Freie Lastenräder in vielfältiger Form für erschwingliche oder leistbare Verkehrs- und Transportmittel bei. Hier liegt unser besondere Beitrag bei den biomobilen und elektrisch angetriebenen Fahrzeuge (nicht-motorisierter Transport) ebenso bei der intermodale Integration von Fahrzeugen für die mikromobile Mobilität für die Daseinsvorsorge und zur Stärkung von Gemeinwohl und dem  mit zivilen und bürgerlichen Aktivitäten für eine nachhaltige Mobilität bei.

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 18 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
18. Invites Member States to encourage and incentivize the development, application and deployment of existing and future technologies and other innovations to improve accessibility and all aspects of road safety, from crash prevention to emergency response and trauma care, with special attention given to the safety needs of those road users who are the most vulnerable, including pedestrians, cyclists, motorcyclists and users of public transport;
Zu diesem Punkt tragen wir über unser Initiativen, Kampagnen und Veranstaltungen zur nachhaltigen Fahrradmobilität und zur sicheren, gesundheitsgerechten und umweltfreundlichen Einsatz von Freien Lastenrädern bei.

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 20 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
20. Encourages Member States to adopt, implement and enforce policies and measures to actively protect and promote pedestrian safety and cycling mobility, with a view to also improving road safety and broader health outcomes, particularly the prevention of injuries and non-communicable diseases;
Das SAI-Lab steht für die Förderung und Unterstützung von allen Formen der  Fortbewegung zu Fuß und mit dem Fahrrad 

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 21 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
21. Invites Member States to develop and implement appropriate social marketing campaigns to raise awareness and commemorate the World Day of Remembrance for Road Traffic Victims on the third Sunday of November every year;
Das SAI-Lab trägt gerne und freiwillig, so auch mit der Zeit für diesen Beitrag, sowie über die Beteiligung und Förderung von „Geisterrädern“ und „Geistermenschen“ , auch zukünftig, auf Aktivitäten zur bewussten Wahrnehmung und deutlichen Erinnerung und Gedenken an Verkehrstote hin. 

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 24 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
24. Urges Member States to implement road safety policies for the protection of the most vulnerable among road users, in particular children, youth, older persons A/RES/74/299 Improving global road safety and persons with disabilities, taking into account the respective obligations of Member States under relevant United Nations legal instruments, as applicable;
Das SAI-Lab bringt sich insbesondere mit dem Primat der Kindersicherheit und dem Ziel der Kinderfreundlichkeit ein. Hier legt das SAI-Lab besonderen Wert auf eine grundlegend kindergerechte Gestaltung von öffentlichem Raum, einer kindersicheren Verkehrsinfrastruktur, sowie der Bereitstellung von kindertauglichen Fahrzeugen und Hilfsmitteln für die Fortbewegung.

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 28 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
28. Invites Member States to develop public policies to decrease work-related road traffic crashes, with the participation of employers and workers, in order to enforce international standards on safety and health at work, road safety and adequate road and vehicle conditions, giving particular attention to the issue of professional drivers, including the working conditions of commercial vehicle drivers;
Das SAI-Lab beteiligt sich integrativ und transdisziplinär an der Förderung und Unterstützung von guten Standards und sicherem Verhalten bei der Arbeit (vom Kindergarten bis zur Universität), von Risiken der Mobilität, über den Beinaheunfall bis hin zu Unfallanalyse zur Veränderungen der Verhältnisse bei bekannten Unfallschwerpunkten;

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 28 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
30. Further invites Member States to continue to implement professional driver qualification frameworks, established on the basis of internationally recognized standards, including training, certification and licensing, restricted hours of driving and working conditions that focus on addressing the main causes of accidents or crashes involving heavy commercial vehicles, recognizing that distraction is a significant cause of accidents or crashes;
Das SAI-Lab stellt Ideen, Ansätze, Methoden und Lösungen für die Änderung von unzureichenden Standards  hin zu einfachen und nützlichen Maßnahmen bereit.

Das SAI-Lab greift auch den Punkt 33 aus der Resolution Improving global road safety gezielt auf: 
33. Requests the World Health Organization and the United Nations regional commissions, as well as other relevant United Nations agencies, to continue the activities aimed at supporting the implementation of the road safety -related targets in the 2030 Agenda, while ensuring system-wide coherence;
Das SAI-Lab begreift die Sicherheit bei jeder Form der Fortbewegung als Menschenrecht, für die praktische Gestaltung und wirksame Umsetzung der Ziele der nachhaltigen Entwicklung wesentlich  sind.

Weitere Informationen: 

  • Jonathon Passmore (12.2021): Global Plan of Action for the Decade of Action for Road Safety 2021- 2030. Regional Advisor – Road Safety. World Health Organization – European Region. URL: https://www.transport-community.org/wp-content/uploads/2021/12/Global-Plan-of-Action-for-the-Decade-of-Action-for-Road-Safety-2021-2030_Jonathon-Passmore.pdf. Aufgerufen am 01.04.2023.
  • World Health Organization (WHO) (20.102021): Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2021-2030. Technical document. Weltgesundheitsorganisation.  URL: https://www.who.int/publications/m/item/global-plan-for-the-decade-of-action-for-road-safety-2021-2030. Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „This Global Plan has been developed by the World Health Organization and the United Nations Regional Commissions, in cooperation with partners in the United Nations Road Safety Collaboration and other stakeholders, as a guiding document to support the implementation of the Decade of Action 2021–2030 and its objectives.“ (s.o.).
  • Global Road Safety Partnership (GRSP) (2023): Decade of Action for Road Safety. URL: https://www.grsproadsafety.org/about/united-nations-road-safety-collaboration/ . Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: “In April 2004, the United Nations General Assembly invited the World Health Organization (WHO), working in close cooperation with the United Nations regional commissions, to act as coordinator on road safety issues across the United Nations system. WHO subsequently set up the United Nations Road Safety Collaboration (UNRSC) which holds biannual meetings to discuss global road safety issues.“ (s.o.).
  • United Nations (UN) (04.2021): Road Safety. One UN vision for road safety. URL: https://www.un.org/en/safety-and-security/road-safety. Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „UNGA adopts new resolution on improving global road safety. The UN General Assembly (GA) adopted a new resolution (A/74/299) on road safety on 31 August 2020. The GA recognizes the role of the Department of Safety and Security (UNDSS) in implementing the UN Road Safety Strategy for reducing road traffic crashes and fatalities“ (s.o.).
  • United Nations (UN) (09.2020): Road Safety Strategy for the United Nations System and its Personnel. A Partnership for Safer Journeys
    https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2020/09/road_safety_strategy_booklet.pdf .Aufgerufen am 01.04.2023. 
  • United Nations Road Safety Fund (UN RSF): Webseite . URL: https://roadsafetyfund.un.org/. Aufgerufen am 01.04.2023.
    United Nations Road Safety Fund (UN RSF): Our Mission. URL: https://roadsafetyfund.un.org/about. Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „Our mission is to finance and leverage further funding for high-impact projects based on established and internationally recognized best practices that increase road safety and minimize and eventually eliminate road crash trauma for all road users.“ (s.o.).
  • United Nations Economic Commission for Europe  (UNECE) (2023): About UN Road Safety Fund. URL: https://unece.org/about-un-road-safety-fund. Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „Why a UN Fund for Road Safety? Every year, 1.35 million people die in road crashes - more than from AIDS and malaria combined. More than 50 million are seriously injured. The cost to society and the suffering of individuals and families are staggering. Most road crashes affect young people and more than 90 per cent take place in developing countries.“ (s.o.).
  • WHO (28.08.2021): Decade of Action for Road Safety 2021-2030 . URL: https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/decade-of-action-for-road-safety-2021-2030. Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „In September 2020, the UN General Assembly adopted resolution A/RES/74/299 "Improving global road safety", proclaiming the Decade of Action for Road Safety 2021-2030, with the ambitious target of preventing at least 50% of road traffic deaths and injuries by 2030. WHO and the UN regional commissions, in cooperation with other partners in the UN Road Safety Collaboration, have developed a Global Plan for the Decade of Action, which was released in October 2021.“ (s.o.).
  • WHO (2023): United Nations Road Safety Collaboration . URL: https://www.who.int/groups/united-nations-road-safety-collaboration. Aufgerufen am 01.04.2023.
  • WHO (17.05.2021): 6th UN Global Road Safety Week. 17-23 May 2021. URL: https://www.who.int/campaigns/un-global-road-safety-week/2021. Aufgerufen am 02.04.2023. Darin: „The 6th UN Global Road Safety Week, held 17-23 May 2021, highlights the benefits of low-speed urban streets as the heart of any community. The Week calls on policy-makers to act for low-speed streets in cities worldwide, limiting speeds to 30 km/h (20 mph) where people live, work and play. Low-speed streets make for cities that are not only safe, but also healthy, green and liveable. The objectives of the Week are to garner policy commitments at national and local levels to deliver 30 km/h speed limits and zones in urban areas; generate local support for such low-speed measures; and build momentum towards the launch of the Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2021-2030 in late 2021 and the High-Level Meeting of the UN General Assembly in 2022. Partners worldwide are invited to join the #Love30 campaign to build #StreetsforLife.“ (s.o.).
  • WHO (2023): Decade of Action for road safety 2011-2020. URL: https://www.who.int/groups/united-nations-road-safety-collaboration/decade-of-action-for-road-safety-2011-2020  Aufgerufen am 01.04.2023. Darin: „The 2030 Agenda for Sustainable Development recognizes that road safety is a prerequisite to ensuring healthy lives, promoting well-being and making cities inclusive, safe, resilient and sustainable. The Decade of Action for Road Safety 2011–2020, officially proclaimed by the UN General Assembly in March 2010, seeks to save millions of lives by building road safety management capacity; improving the safety of road infrastructure; further developing the safety of vehicles; enhancing the behaviour of road users; and improving post-crash response. Guided by the Global Plan, the Decade of Action offers a framework for policy, practice and advocacy to help countries achieve the Sustainable Development Goals.“ (s.o.). 
  • United Nations (UN) (02.09.2020): Improving global road safety. Resolution adopted by the General Assembly on 31 August 2020. A/RES/74/299. General Assembly Distr.: General. 2 September 2020. 20-11345 (E) 040920. *2011345*. Seventy-fourth session. Agenda item 12. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N20/226/30/PDF/N2022630.pdf?  Aufgerufen am 02.04.2023.
  • United Nations Institute for Training and Research (UNITAR) (2023): Road Safety Initiative. URL: https://unitar.org/sustainable-development-goals/people/our-portfolio/road-safety-initiative. Aufgerufen am 01.04.2023.
  • Global Road Safety Partnership (GRSP)   (03.2023): Check Out GRSP’s Road Policing Newsletter for March 2023. URL: https://www.grsproadsafety.org/check-out-grsps-road-policing-newsletter-for-march-2023/. Aufgerufen am 01.04.2023.